2 steg från paradise

Vad finns egentligen kvar att säga om det här kritikerrosadet albumet. Håkan Hellströms mästerverk. Man kan säga att upptackten till albumet kom genom släppet av en dubbel A-side singel för några månader sedan. Saknade te havs/River en vacker dröm. River en vacker dröm. Låten han lovade bara skulle spelas en gång på Way out west men som han inte kunde hålla sig ifrån. Som han inte kunde låta bli att spela in. För det är jag evigt tacksam. Men den tog tid på sig innan den på riktigt fastnade i mitt medvetande.

Saknade te havs var inget annat än en stor besvikelse som sänkte alla mina förväntningar på 2 steg från paradise.
Men så kom albumet. Så tryckte jag igång första låten. Det här är min tid. En stilla trumpetinledning och ett skönt gung som sätter kännslan på ett helt album. Ett helt album med det genomgående. Allt är 2 steg från paradise. Det här är mi tids ljudbild ger ingen annan känsla än just det. Du är 2 steg från paradise. Det är så skönt feelgoodigt men det finns något ont.

2 steg från paradise är ett sådantdär sällsynt album utan svackor. Utan bottennapp och stressade produktioner. Texter som tillåts växa fram. Som tillåts betyda något trotts allt annat som händer. Ord som betyder något musik som spelar roll.

Jag har lyssnat på Håkan i ganska många år nu. Flera album har kommit under tiden. Alla har varit bra. Men ingen har slått mig med häpnad. Inget som fått mig att jubla och skrika. Inget som har fått mig att känna mig tvungen att e honom live. 2 steg från paradise har gett mig allt det och lite till.

Håkan Hellström jubilerar som artist och firarar genom att vara bättre än han någonsin varit.

Att lägga märke till:
  • Alla vattenassosiationer. Från saknade te havs till att sjunka som Titanic.
  • Det snygga sättet att sjunga om sig sjäv i River en vacker dröm - Alla vill se dig dala nu som Håkan Hellström. Alla vill se dig dala nu Håkan Hellström.
  • Den underbara titeln Vid protesfabrikens stängsel.
  • Kören genom hela saknade te havs.
  • Färgerna på omslaget.
  • De fyra låtarna med tvärflöjt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback