Snabba Cash

- Pengar, allt handlar bara om pengar eller hur!
- Men du har ju pengar



I Snabba Cash handlar verkligen allt i slutändan om pengar. Vad tjänar jag mest pengar på, att vara lojal mot dig eller mot din konkurent. Att lite på dig, eller att lita på att du blåser mig i slutet.

Daniel Espinosa och manusförfattarna har lyckats med konststycket att föra över en bok till film. Istället för att försöka överföra varje ord och stavelse från boken och i scensätta den. Har de tagit handligen, var händer i texten, hur kan vi gestallta det. Hur kan vi förmedla samma djup till karraktärerna. En hel del händelser är ändrade. Någon har bytt arbete. Jet-set Carl är inte längre en stor festfixare utan son till en stor bankman. Men det gör inget, det är ingenting som förstör upplevelsen. Tvärt om.

Filmen Snabba Cash är precis som bokens författare Jens Lapidus sade i en intervju. De har tagit min historia och gjort om den till sin egen. Jag såg en ny version av min berättelse, som inte längre är min. Sedan gav han den fem getingar.

Med Snabba Cash har de imponerat stort. Mycket stort. Trotts en ny version av slutet. De har lyckats omvandla det kvicka korta och konsisa språket från boken och genom repliker och kameravinklar förmedlar de samma känsla.


Jag är bara ett enda stort leende just nu.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback