2009 års bästa album - Andra plats

2.Lars Winnerbäck – Tänk om jag ångrar mig och sen ångrar mig igenborder=0

Det pratades mycket om nya Winnerbäck, om hur nya albumet var inspirerat av gamla Kent, och hur Winnerbäck hakade på den synth trend som har kommit tillsammans med The Killers. Men egentligen är det inte speciellt nytt, det här är ingenting som Winnerbäck inte har gjort förut. Gå tillbaka och lyssna på albumet från 2001, ”Singel” med till exempel ”Elden” och ”Jag vill gå hem med dig”.



Ett sällsynt exemplar

Redan då var det storslagen arenarock. Någonting som tydligen har glömts bort efter hans lugnare folkmusikinspirerade album som har följt under 2000-talet. På ”Täknk om jag ångrar mig och sen ångrar mig igen” har han hittat tillbaka till elgitarrerna, den bredbenta arenarocken. Och visst skiljer sig ”Tänk om...” från ”singel”. Det är nytt det är mer originellt. Visst har han delvis fyllt ett rock tomrum som blivit större i takt med att kent blivit mer elektroniska. Men det är eget och det är underbart. Det är distinkt, rakt på, musiken går inte kring het gröt.


Jag får liksom ingen ordning

Rakt fram, pang, bom. Men texterna är de samma, så som de alltid varit. Mycket ord, många ord, betyder mycket utan att vara svårt. Flerbottnat  och eftertänksamt. Att Winnerbäck med ”tänk om…” befäste sin plats som Sveriges rock kung finns det inget tvivel om. Att ingen längre kan säga att han är en Ulf Lundell wannabe är ett faktum. Han lyckas kombinera vackra finstämda ballader med rak och hård rock, ibland till och med i samma låt som i ”Fribiljett till himmelen”. Dessutom har han årets snyggaste album titel. ”Tänk om jag ångrar mig och sen ångrar mig igen.”


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback