Det där med dygnsrytm...igen

Sara gör ett litet psykologisktinlägg i dygnsrytm debatten.

"Sen så är det ju så med att solljuset påverkar hypofysen och hypothalamus i hjärnan med, är det ljust hålls det tillbaka på hormonet som gör att vi blir trötta och sömniga - istället utsöndras serotonin (har jag för mig det var) som gör oss glada och pigga (därför ljusterapi funkar - hjärnan utsöndrar mer glädjeämnen när det är ljust). När det däremot börjar mörkna minskar utsöndrandet av serotonin och det "ersätts av" trött-hormonet vilket ska hjälpa oss att sova på "rätt" tidpunkt.
Nu vet jag inte hur relevant detta var egentligen, men jag kände att jag inte kunde hoppa tillfället att showa mina skillz från psykologikursen^^ JAG MINNS NÅGOT, yay me:P
"

Kommentarer
Postat av: CherryCheek

När vi är ute i solljus samlar kroppen på sig melatonin. När det sedan blir mörkt utsöndras melatoninet i kroppen och vi känner oss sömniga. Men om vi inte är ute tillräckligt mycket i ljuset, så blir inget melatonin "uppsamlat" och vi känner oss därför halvdåsiga dygnet runt.



Min kropp vill inte utsöndra melatonin, så jag får käka melatonin i tablettform ^^


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback