DTK, NOG, Eng, Läs, Ord

Högskoleprovet kan gå och självdö.

På en lapp innan jag gick in i skrivsalen satte ett schema över dagen. Totalt var det fem block på vardera 50 minuter mellan varje block var det en halvtimmes rast och en timmes lunch, ungefär. Under schemat stod det.

Total skrivtid: 7 timmar 40 minuter
Effektiv provtid: 4 timmar 10 minuter

När jag skrev min tenta i juridik i januari satte jag i tentasalen från 13:00 - 19:00. Alltså i Sex timmar. Under den tiden var det en övervakad rökpaus i timmen, fritt fram att använda toaletten och sitta och äta under tenta tiden. Man fick alltså ombesörja sin egenrast tid.

Under högskoleprovet får du inte ens ha en vattenflaska eller ett penskrin på bänken.

Hade det inte varit enklare och mer uppskattat att ge samtliga sju timmar och låta var och en ombesörja sin egen tid. Själv välja hur lång tid man behöver på sig på varje block och när man vill äta. Och när man känner att man är färdig så får man gå hem. På så vis hade inte högskoleprovet behövt ta precis hela dagen. Det hade räckt med en eftermiddag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback