Innan jag dör

Jag har en egen liten hemlig lista på artister, komiker, poeter m.m. som jag någon gång vill se innan jag dör - eller att de lägger av.

Just nu ser den listan ut ungefär så här. (*=dem har jag sett)

Behöver jag ens ge någon anledning. Sveriges absolut bästa band som klarar av att låta som de alltid har gjort på ett modernt vis. Deras konserter skall tydligen vara enastående.
Komikern, författaren och poeten som har en energi alla andra stå uppare bara kan drömma om. Jag har nu sett hans föreställning Tillfällig gäst i ditt liv tre gånger - nörd Yes I am - och längtar efter att den skall komma på DVD. Sveriies bästa författare
Han släppte en singel, Jag är en vampyr, och jag gick och väntade på albumet, Markusevangeliet, och jag blev så fruktansvärt besviken. Men så gav jag skivan en chans och det är den bästa skivan släppt i Sverige 2008. Att se honom Live i somras när Lars Winnerbäck var här var en av kvällens stora höjdpunkter.
Tyckte egentligen mer om Winnerbäck för något år sedan. Men han har fortfarande en plats i mitt hjärta och skulle jag få möjlighet så skulle jag se honom igen utan att tveka. Delar första platsen som Sveriges bästa textförfattare med Jocke Berg.
Jag hatar dig så mycket att jag älskar dig, så skulle man kunna samanfatta min relation till Håkan. Jag var länge en som inte tyckte att han kunde sjunga och att han bara levde på sjömanskläderna. Men det finns så mycket mer, gläde och sorg blandat i en stor gryta och kryddat med texter om kärlek. En känslornas mästare. Synd att jag inte kunde se honom i somras.
Estradpoeten som tyvärr verkar satsa på musiken när det är sitt Spoken Word som han är bäst i Sverige på. Han kommer till Gotland i december har du inte sett honom så gör det.
Jag var såld första gången jag hörde henne på P3 och efter att jag såg henne som förband åt Winnerbäck i somras så vill jag se henne igen. Jag har aldrig sett någon med en energi i närheten av hennes.
Står för den där riktiga svenskpopen som jag bara älskar. Autisterna är det svenska vemodet.
Som en ung Winnerbäck skulle jag vilja säga, men han är ju inte så mycket yngre än tidigare nämnda. Men han har ännu hela sin karriär framför sig. Tror tyvärr att han är lite tråkig live.
Jag säger bara Talk, Clocks, Violet Hill, Don't Panic, Yellow, Squer One listan kan göras oändlig. Vem vill inte se dem.
Förra årets största överraskning stod Julia för när hon kom hem med deras skiva Under the blacklight från England. Har nu lyssnat in mig ännu mer och jag saknar ord.
  • Colorado Avalanche*
Känns på något vis som om ett hockey lag kanske inte riktigt hör hemma på listan. Men vem vill inte se världens bästa spelare spela tillsammans.
  • Björn Gustafsson
Sveriges hetaste komiker.
  • Johan Glans
Sveriges Bästa komiker.
Underbar piano pop med texter som man enkelt hänger med i och en gläde i musiken som måste älskas.
Såg honom när han var förband åt Lars Winnerbäck första gången som denne besökte Visby. Då hade han ännu bara släppt ett riktigt album, Songs from the Two Room Chapel. Nu när han har släppt ytterligare två briljanta album, Faya och I Saw Her from Here/I Saw Here from Her så måste han ses igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback