Veckans låt: Jag är en vampyr - Markus Krunegård

Då var det söndag, veckan är över och en ny vecka skall snart gå igång. Det är helt enkelt premiär för Veckans låt som jag tänkte pressentera här en gång varje vecka och hellst på söndagar.

Den här veckan så är det Markus Krunegård som står bakom veckans låt. Markus är för somliga känd som frontperson och sångare i bandet Laakso (som bland annat hade en jätte hitt tillsamans med Peter Jöback förra året - Helsinki vs Italy) för andra är han känd som killen som sunger tillsamans Med Annika "Säkert" Norlin i låten Det kommer bara att leda mot nåt ont


Men för de flesta så är han totalt okänd. Men nu så kommer snart hans solodebut skiva Markusevangeliet som han har sagt skall vara dansant utan givna refränger, och första singeln därifrån är Jag är en vampyr.


En låt som fastnade första gången jag hörde den och som sedan har näslat sig längre och längre in i mitt medvetande och är just nu den låt som konstant ligger där i bakhuvudet och som det smånynnas på konstant.

Vad den egentligen handlar om är jag inte helt säker på. Ibörjan så får jag känslan av att det handlar om våld och om hur en kille med nöd och näppe undslipeper en misshandel.

Men sen får jag mer och mer en känsla av att det handlar om en riktig festprisse. Det som vittnar om det är textraden "Somnar noll sju och vaknar igen på natten" och även videon då det är en hel del fest och ölen flödar.

Men så komer textraden "Det var skönt med ett dåligt svar" och av någon anledning så vill jag direkt koppla låten till en kärlekshistoria där kärleken börjat försvinna och han blir glad när han får ett dåligt svar och får en anledning att bli arg och irriterad.

Så som sagt, jag har ingen som hells aning om vad den här låten handlar om, och jag älskar det. Varje gång jag hör den så betyder den någonting nytt, jag hittar nya vinklar i berättelsen och jag får nya idéer om vad den handlar om.

Om musiken i själva låten vet jag inte riktigt vad jag skall säga. Det är ett härligt trumkomp och trummisen (som även han spelar i Laakso) fick instruktionerna av Markus att han skulle spela så svårt som möjligt. och hela trumkompet lyfter låten till oanade höjder och får kroppen att hoppa och studsa av glädje.

Låten börjar försiktigt med en stadig baskagge och en synthmatta och enkla gitarr ackord som låter lite spruckna. Sedan börjar High-haten (heter det så, någon som kan musiktermer) och synthmattan byts mot enstaka toner hit och dit. Hela tiden växer låten och när Markus i slutet mer eller mindre skriker ut "Jag är en vampyr, jag suger och spyr, och vill komma in jag vill bli din"  så når låten sitt klimax och mycket bättre än så här blir det inte.

Nu återstår bara att hoppas på att resten av Markus skiva Markusevangeliet håller samma höga klass. Allt för många gånger har man stött på artister som bara kan göra en hittlåt.

Markus Myspace


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback