Håkan Hellström - För sent för Edelweiss

Håkan Hellströms efterlängtade platta För sent för Edelweiss släpptes i veckan och champo.blogg har självklart lyssnat in sig på den.



1. Tro och tvivel
En Håkan som har mognat sedan åren med "Broder Daniel" och första plattan "Känn ingen sorg för mig Göteborg" tittar tillbaka på den tiden då han var själv och bara hade sig själv att bry sig om. Sedan vandrar han framåt i händelserna och pratar om hur Lena ville in på klubbarna. Han sjunger hur sonen kommer.
Det är omöjligt att inte känna att det är en Håkan som har mognat och som inser att han gjort misstag i livet. Men han står för dem. Men han erkänner att, som han sjunger, "Parkbänken är aldrig långt borta".
En skön låt som sätter sig direkt,

2. För en lång lång tid
Albumets första singel. Är inte den dundrande euforiska popen som "Känn ingen sorg.." "kom igen Lena" och andra singlar från Håkan brukar vara. Men det när en underbar låt om kärleken och hur svår den är när man är långt ifrån den man älskar och hur en kort resa långt borta kan innebära att man blir ifrån varandra för en lång lång tid.

3. Zigenarliv Dreamin
Håkan har sagt att den här låten tar vid där National Teaterns "Bängen Trålar" slutade, och jämför den med Die Hard 4.0 där regissören har övergett projektet och en ny regissör vill göra en uppföljare. Men jag känner inte att det blir en uppföljare till Bängen Trålar. Däremot märks det att Håkan och producenten Jocke Åhlund (Ceasars) har tänkt på nationalteatern när den här låten kom till i studion.

4. Kärlek är ett brev skickat tusen gånger
En finstämd kärlekssång.

5. Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din.
Det går inte att tolka på annat sätt än att det är en kärlekssång till Håkans Älskade Natalie (som tillägnats många låtar på den här skivan) En man som gått vilse i sig själv och hans enda vetskap är att han alltid kommer att förbli sin älskades.

6. För sent för Edelweiss
En nyinspelning av B-sidan till Klubbland singeln som sedan fått gett namn åt det här namnet. Håkan har sagt att det här är en låt skräddarsydd för de äldre. Och rent musikalsikt håller jag med honom. Men textmässigt känns den för ungdomlig.
Den handlar om hur någon förlorat sin älskade och som nu inser att det är för sent att rädda kärleken, "För sent för vin, för sent för kärlek/.../ för sent för Edelweiss" En låt som vill väcka liv i tårkanalerna

7. Kär i en ängel
Soulen har tagit över Håkan i ytterligare en låt om hans älskade Natalie. En låt om hur man aldrig kan finna lycka utan sin älskade vid sin sida. "Det verkar som om solen aldrig når längre än dit min Natalie går" En av mina absoluta favoriter på den här skivan.

8. Sång i en buss på villovägar 2007
Skivans svagaste låt. innehåller nog den fulaste textraden Håkan har skrivit, "satsa det sista på travets tröttaste krake. Musiken staplar fram och det finns ingen harmoni i det hela.

9. Dom fyra årstiderna
Här försöker Håkan att förmedla en djungel- och Afrikakänsla har han sagt i en intervju. Djungelkänslan för mig uteblir men däremot ser jag Afrikas öppna savanner framför mig och en gassande sol, och mitt på den öppna savannen dansar Håkan och hans band omkring.
Han sjunger om hur man inte alltid kan vinna. "Du kan inte vinna jämt någon gång måste du förlora igen"

10. Långa vägar
En klassisk Håkan-pop om hur man trodde att allting var möjligt. Kanske en fortsättning på underbara "Dom kommer kliva på dig" fast lite mognare.

11. Flyg du lilla fjäril
Mörkret läger sig över Håkanland, lägerelden är tänd och någon har tagit fram Gitarren och sjunger om den lilla fjärilen som skall flyga fritt innan någon krossar den. Här är det upp till var och en och bestämma sig för vad fjärilen eller blomman eller någonting annat i den är låten betyder för dig.

12. Inte skyldig nån nåt
En riktig Håkan-pop får avsluta den här skivan. En låt som låter glad men som egentligen är lite irriterad och trött på alla som hellre vill se honom misslyckas än att unna honom framgången.

För sent för Edelweiss är ett album som - åtminstone i mitt fall - tar en stund att tycka om, man får lära sig att älska den. Men när man har gjort det så vill man inte släppa taget om den. Kanske har Håkan lämnat den där riktiga euforiglädjepopen med de dystra texterna bakom sig och istället gjort musik som passar texterna. Jag får lite den känslan, på gott och ont.

För sent för Edelweiss får 9/10



För en lång lång tid - Håkan Hellström


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback