Andra Chansen i Kiruna

Okej då är det dags att gå igenom melodierna i andra chansen. Men jag tror vi börjar med att gå igenom hur upplägget egenltigen ser ut. Andra chansen skiljer sig ju en aning från delfinalerna.

Andra Chansen är upplagt lite som SM-slutspelet i hockey. Först är det Kvartsfinal, sedan är det semifinal. Efter det så är det två stycken melodier kvar. Det vill säga två bidrag som går till finalen i Globen nästa lördag.

Så då hoppas jag att alla har koll på hur det fungerar. Eftersom alla redan har hört låtarna så tänkte jag inte göra någon analys av låtarna utan vi går direkt på tippningen.

Första omgången i kvartsfinalen

E-type & The Poodles mot Sibel
Två stycken synnerligen olika melodier och artister som med största sannolikhet har olika målgrupper. Så egentligen är frågan bara vilken målgrupp som är störst. Därför tror jag att E-type & The Poodles har en liten fördel eftersom bägge artisterna är så pass etablerade, medan Sibel är ny i samanhanget.
Därför tror jag på E-type & The Poodles går vidare till semifinal.

Andra omgången

Ola mot Caracola
I motsatts till första omgången så har vi här två artister som tävlar om samma publik, hits for kids publiken. Och egentligen är det ingen bra låt någon av dem. Olas känns gammal och uttjatad, medan Caracolas är lite för simpel. Men den sätter sig direkt  och den låten kommer jag ihåg. Hur Olas låt låter? Igen aning. Men Ola klarar sig vidare tack vare de fanatiska idol fansen.
Till semifinal: Ola

Tredje omgången

Johnson & Häggqvist mot Nordman
All logik säger att det här aldrig bör bli någon fight. Men jag tror ändå att det kan bli jämt. Dels för att jag tror att den svenska melodifestivalen publiken är trött på Carola, dels för att Carola har fått mycket negativ publicitet den senaste tiden. Dels för att Johnson & Häggqvist låt inte är tillräckligt bra. Jag tror att Johnson gjorde ett misstag när han slog sig samman med Carola. Hade de mött t.ex. Ola här så tror jag att Ola hade vunnit. Men nu är det Nordman som det har varit tämligen tyst om sedan de var med i melodifestivalen förra gången, dessutom har de aldrig haft någon hit efter Vandraren. Därför är jag rädd att Johnson & Häggqvist ändå klarar sig vidare. Men det är nog inte så överlägset som många tror att det skall bli.
Till semifinal: Johnson & Häggqvist

Fjärde omgången

Thérèse Andersson mot Suzzie Tapper
Sömnpiller kampen skulle jag kalla det här för. Jag kan fortfarande inte förstå hur Suzzi Tapper kunde gå vidare och egentligen kan jag inte förstå hur Thérèse Andersson gick vidare heller. 
Egentligen är den här duellen väldigt ointressan eftersom ingen av dessa kommer att ha någonting alls att sätta emot Androla i semifinalen. 
Men det faktum att det är två dåliga låtar gör det till den mest svårtippade omgången. 
Men jag tror ändå att det blir Thérèse Andersson som går till semi.

Första omgången i Semifinalen

E-type & The Poodles mot Ola
Hmm, svårt. Här beror det mycket på om E-poodles har förbättrat sin tv show och fixat kameravinklarna så att scenshowen och pyrrotekniken når igenom tv rutan och hem till sofforna. Gör den det så blir det svårt för Ola. Men har de inte gjort det så går Ola till Globen.
Men vad jag kan förstå skall E-poodles gjort förändringarna som krävs och därför kommer vi att se dem i Globen.

Andra omgången

Johnson & Häggqvist mot Thérèse Andersson
Som sagt, det här är inte ens spännande om man har bra fantasi. Här är kvällens utklassning och Androla kommer att gå till Globen.

Vad kan man mer säga om Andra Chansen? Det är faktiskt ett knippe sämre låtar. Ingen av dem är i mina ögon bättre än låtarna som är i final. Förutom möjligen Christer Sjögren. Därför kommer det att bli en tråkig tillställning imorgon, och inte har SVT gjort det roligare när de har tagit bort två av sina tre komiker /eller kanske snarare tre av sina fyre eller två av sina fyra, vet inte om Morgan Pålsson kommer att medverka imorgon) Själv vet jag inte om jag kommer att se tillställningen då jag skall jobba natt och lär behöva all sömn jag kan få. Men vem vet.
Imorgon är det i alla fall.
Andra Chansen från Kirunna.
 

Kommentarer
Postat av: Hederfeld

Liveblogg?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback