En minut av Deltävling 4

Här följer min tippning och mina kommentarer efter att jag har hört en minut av samtliga bidrag som tävlar imorgondagens tävling.(läs dagens)

1. Niklas Strömstedt - För många ord om kärlek
Börjar med ett snyggt gitarr-riff. Niklas sjunger som han alltid gör. Några snygga variationer i sången och snygg panflöt i refrängen. Men jag vet inte, har svårt att se hur han gör låten med ett snyggt framträdande.
3p

2. Calaisa - If I could
Jag tycker egentligen om Calaisa (eller åtminstonde det jag har hört) men det här känns lite för svagt. Jag tippar på att de sitter på varsin barstol på en rad. Det är för svagt för melodifestivalen. Även om låten är ganska stark (inte som hittsingeln "Hey Girl") så kommer framträdandet att sänka dem.
3p

3. Daniel Mitsogiannis - Pame
Allt jag hör är Ola om och om igen. Jag tror till och med att man skulle kunna sjunga "Tokyo" till den här låten om man gjode några mindra arr ändringar. Är så grymt trött på den här musiken.
2p

4. Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va
En stadig millitärisk takt som passar i millitärstaden Karlskrona. En typisk Linda Bengtzing låt som vi hört så många gånger. Men enligt mig är hon tämligen ensam med den typen av låtar och just därför funkar det år efter år. Jag tycker om det, och jag tror att låten går vidare.
3,5p

5. Nordman - I lågornas sken
Förra gången Nordman var med i melodifestivalen så anklagades de för att ha en tråkig scenshow, och trots att de fått 1 miljon till scenkläder så hade Håkan Hemlin bara på sig ett par jeans och en trasik t-shirt. Men i år ryktas det om en riktig scenshow med häxbrännig och regält med pyro. Obekräftade källor talar om att en halv miljon lakts på pyroteknik.
Låten då. Ja vad skall man säga, en typisk Nordman låt som inte håller "Vandraren" klass men det är inte dåligt.
3,5p

6. Sibel - That is where I'll go
Man har jämfört Sibels låt med Sanna Nilsens låt. Men jag tycker inte att det är speciellt lika. Medan Sanna ännu är kvar i nitiotalets mitt så har Sibel vandrat vidare och det här låter mordent. Och vilken röst och vilken sånginsatts. Mmmm, min personliga favorit.
4,5p

7. Fronda - Ingen mår så bra som jag
Det jag har hört med Fronda innan melodifestivalen är låten "CP barn".
Det är en klatchig låt som får fötterna att dansa med och huvudet att gunga. Dessutom har jag en förkärlek till låtar där artistern verkligen hyllar sig själv.
4p

8 - Charlotte Perrelli - Hero
Hmm, jag vet inte riktigt, det är ju inte "Tusen och en natt" vi hör här om vi säger så. Men refrängen lyfter låten en hel del. Men jag tror fortfarande att det är för svagt och håller trenden i sig att publiken röstar på bra låtar och inte kända namn så får vi se Maddame Perrelli i andra chansen
3p

Då kan vi sammanfatta det hela med att vi till globen skickar: Sibel och Fronda. Och i andra chansen kommer vi att se Linda Bentzing och antingen Charlotte Perrelli eller Nordman. Vilken av dem det blir får scenshowen avgöra. Bägge dessa bidrag har utlovat någonting extra ordninärt. Men jag skulle sattsa mina pengar på Charlotte Perrelli.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback