Deltävling 1 och 2

Vi drar igång med en liten samanfattning om de två första deltävlingarna som redan har varit.

Deltävling 1 - Göteborg

Göteborg var värdstad för den första deltävlingen i 2008 års melodifestival. De deltagande bidragen var:

1. E-type & The Poodles - Line of fire
Det var en okej låt, hade förväntat mig mer av det här sammarbetet, mer pyro mer rock. Men det funkar
3,5p

2. Face 84 - Alla gamla Ex
Wille Crafoord har skrivit texten och jag hade förväntat mig någonting riktigt bra textmässigt i stil med Just D. Istället möttes jag av klyschig text till dansbands toner av tjejer födda 84. Det här platsar inte i melodifestivalen 2008.
2p


3.Velvet - Deja Vu
Jag tyckte om låten i stort, var lite svår att hänga med i och jag tyckte inte om det ständiga tempobytet mellan "lugn" vers och "rockig" refräng.
3p

4.Brandur - Lullaby
Överraskade stort med vad jag tror är årets ballad, en skönsjungande kille.
4p

5. Michael Michailoff - That's Love
Här gick det inte att ta miste på att den stora förebilden är Andreas Johnsson, en låt som påminde relativt mycket om "Sing for me" (2006) Men det säger inte att det var dåligt.
4p

6.Amy Diamond - Thank you
Emanuel Norrby (emanuelskriver.blogg.se) har sagt det flera gånger och jag kan bara hålla med. Amy Diamond är fruktansvärt välproducerad. Men när man ser henne på scenen inser man att all äran inte skall ges till producenterna. Amy är 15 år och i mångt och mycket en bättre artist än Carola. Kvällens bästa låt
5p

7. Suzzie Tapper - Visst finns mirakel
Eva Dhalgren har tydligen bytt namn.
2p


8. Christer Sjögren - I love europe
Hmm, vet inte vad jag skall säga om det här, jag trodde det var ett skämt. Jag hade fel
1p

Från Göteborg skickades Amy Diamond och Christer "Hur fan tänker svenska folket" Sjögren direkt till finalen i Globen, och till Andra Chansen i Kiruna (!?) skickades E-type & The Poodles och Suzzi Tapper.

Värt att nämna från första deltävling är även att Kristian Luuk förtfarande gör ett kanon jobb som programledare för hela kalaset. Björn Gustavsson blir bara populärare och roligare. Nour (någonting) skulle kunna göra ett bra jobb om SVT gav henne utrymmet. Hipp Hipps Morgan Pålsson gör ett gästspel, men Hipp Hipp karaktärer gör sig sällan bra utanför Hipp Hipp.

Bäst: Amy Diamond
Sämst: Att SVT inte ger Nour chansen att göra ett bra jobb.



Deltävling 2 - Västerås

I Västerås var startfältet fruktansvärt starkt och min personlige favorit Lasse Lindh skulle ha det svårt att ta sig vidare. Självklara till final trodde alla att Carola och Andres Johnason (Andorla?) var.

1. Ola - Love in stereo
En typisk Ola låt som du har hört så många gånger förr. Fast sämre.
3p


2. Lasse Lindh - Du behöver aldrig mer vara rädd
Det är en bra låt, tyvärr är den för svag för att klara sig i den här deltävlingen, inte blir det bättre av att Lasse står stil och spelar och sjunger. Men låten växer för varje lyssning och kommer att gå varm på P3.
4p


3. The Nicole - Razborka
Det talades om Rysslands Britney Spears innan deltävlingen, efteråt talas det fortfarande om Rysslands Britney Spears utan playback. Fruktansvärt dåligt, tondöv sångerska och en usel låt.
0p


4. Alexander Schöld - Den första svalan.
Tänk er Jimmy Janson fast sämre och mer HIts for Kids.
2p

5. Rongedal - Just a minute.
Kvällens stora överraskning. Tvillingarna Rongedal (som tidigare körat bakom bl.a. Electric Banana Band) kommer in och genomför kvällens och årets show. Det är rysningar. Det är falsett sång. Det är stämmsång. Det är svenska Siccor Sisters,
5p


6. Sanna Nielsen - Empty Room.
Whitney Houston 90-tals balad. En mäktig sånginsatts av Sanna som ligger i världsklass. Men det käns lite för mycket 90-tal och lite för mycket "redan gjort"
3p


7. Andra Generationen - Kebabpizza Slivovitza
Bara dåligt, det enda som gjorde den här låten bättre än The Nicol är att de faktiskt kunde sjunga
1.5p


8. Carola & Andreas Johnsson - One Love
En låt som låter mer Andreas Johnsson än Carola och det är ju bra. Men den är inte super stark och personligen tror jag att den hade klarat sig bättre om Carola inte hade varit med.
Ett nummer som faktiskt inte förtjänade att gå direkt till Globen.
3p

Från Västerås skickades Sanna Nilsen och Rongedal direkt till Globen och Carola & Andreas Johnsson gjorde Ola sällskap till Andra Chansen.

Ni kan själva avgöra vilket av de här bidragen som förtjänade femte platsen i den här deltävlingen.
Lasse Lindh - Du behöver aldrig mer vara rädd.


Eller Andra Generationens Kebabpizza låt


Kommentarer
Postat av: Hederfeld

Hugget som stucket, kebabpizzan rycker liksom lite i mina musikaliska gener... Men poängen på Androla hade varit lite spännande!!??


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback