Bilbesiktningen

Innan min visit i Nord Irland så monterade Pappa en dragkrok på min bil. Sedan blev det aldrig av att besiktiga bilen vilket man är skylldig att göra innom en månad.

Så idag när jag var på väg hem efter en arbetsintervju hos Max så gjorde jag en impulsvisit hos Bilbesiktningen. En visit som slog hål på alla mina fördomar om besiktningsmän.

Alla har alltid sagt till mig att besiktningsmän är vresiga sura gammla gubbar med mindervärdeskomplex.

Men när jag svängde in på besitningen idag så kom det en och tog emot mig, frågade mig om jag behövde hjälp med någon. Jag svarade att jag hade satt på en dragkrok men inte visste vad som gällde.
Han förklarade vänligt nästan som Bamse att det var tvunget att sitta en plåtskllt bredvid kroken med lite siffror och sedan skulle man helst ha en monteringsbeskrivning också. Men hade jag inte det så gick det att lösa.

När han förklarat allt det för mig så frågade han om vi skulle boka in en tid i eftermiddagen när jag ändå var där. Så jag fick följa med honom in på hans kontor (kändes lite som att följa med läraren i skolan på betygssamtal) Han fixade och trixade lite en stund och sa slutligen till mig att jag kunde köra in bilen i A porten.

Väl där kom först två stycken besiktningsmän som tittade lite funderade lite och kom slutligen fram till att de nog bara kunde låta kroken dra 1500Kg och undrade hur tungt det jag skulle dra var. När jag sa att det var ett hästsläp som jag hade för mig vägde 1500Kg så började de fundera och konstaterade att det nog hade varit lättare för mig om jag fick dra 1600 så efter lite funderingar och prat med de andra tre personerna som kommit in i hallen nu (tror att det var en lugn dag på Svensk Bilprovning idag) så kom de fram till att de nog kunde fixa så jag fick dra 1600Kg ändå.

Så nu får min röda Saab 9000 dra släp på 1600Kg, och alla mina fördomar om besiktningsmän är bortblåsta.


Kommentarer
Postat av: newpants

men hampus stackare, visste du inte att dom spelade in dolda kameran på bilprovningen idag.. ;D

2008-02-14 @ 00:02:28
Postat av: ls

fantastiskt! :D
Hoppas dom är lika snälla mot mig idag..

2008-02-14 @ 09:50:47
Postat av: Hederfeld

Det jag saknar på din blogg Hampus är 2 saker!

1) En ändring så man kan se vem som skrivit kommentaren (inte svart på blått).

2) En miniserie om melodifestivalen, en guide, en resumé, en bedömning av skämten, någonting. Trots allt är du lite av en melodifestivalguru..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback