Burma

Jag fick alldeles nyss några SMS där stod det: Hej i morgon ska man ha röd tröja på sig för att stödja munkarna och deras demonstration i Burma. Skicka vidare.

Jag undrar egentligen bara två saker. För det första, hur får munkarna och juntan i Burma veta att vi i lilla Sverige går omkring i röda tröjor, och om de nu på något vis får reda på att vi går omkring i röda tröjor och tycker att vi är jätte hjälpsamma. Jag tror möjligtvis att munkarna blir lite, lite glada. Men att de troligtvis skulle ha uppskattat 200kr till Sida eller liknande så att de kan hjälpa till på plats. För att inte tala om militärjuntan som det protesteras emot. Jag tror inte att de bryr sig mer än vad jag bryr mig om vad Sven Andersson i Båstad äter till frukost.

De enda som verkligen gläds åt att vi skickar massa SMS fram och tillbaka till varandra hela dagen om hur duktiga vi skall vara i våra röda tröjor, är mobiloperatörerna som tjänar massor av pengar på alla SMS som skickas.

Jag har en liten teori om att det suttit någon på t.ex. Comviq som har skickat ut det här SMS till några slumpmässigt utvalda av deras kunder och sedan har de bara suttit och håvat in pengarna.

Om du verkligen vill göra en insatts för Burmeserna så tycker jag att du går in på t.ex. SIDAs hemsida och ser vad de ger för tips.

Och alla ni som skickar de här SMSen, ta inte det här personligt jag har själv skickat liknande SMS i tidigare konflikter utan att egentligen tänka efter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback