Tornerspelsmaskinen

I Lördags bygdes den, igår invigdes den och idag gav den resultat.
Jag talar så klart om Isomes Tornerspelsmaskin, den första på gotland.image10image11

Den kanske inte så speciellt märkvärdig ut för ett otränat öga, men tro mig den har en stor verkan.

Hela idéen går ut på att man har en rennerban i mitten, innom tornerspel vill man att hästen skall gå så nära den som möjligt (speciellt i tävlingsgrenen Man mot man) Men både jag och min bror har varsin häst som bryter ifrån så fort de möter någon. Därför har vi satt upp ett staket knappt 1,5 m ifrån rennerban så att de inte har någon stans att ta vägen. Sedan är det bara att rida mot varandra tills dess att de har vant sig. Då kan man börja plocka bort infångarna så att man kan använda dem under spelen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback