Facket!!!

Har precis tittat på Aktuelt och sett ett inslag och en bit av en debatt angående blockaden mog en salladsbar i Göteborg som inte vill teckna kollektivavtal med sina anställda och som facket få har satt i blockad! Detta trotts att ingen av de anställda på den aktuella baren är med i facket eller är missnöjda med sin lön!

     Fackets anledning till varför de ändå väljer att ha en blockad är att det i samma galleria finns andra resturanger som har kollektiv avtal och som de vill främja, men det är ingen av de andra resturangerna så vitt jag vet som serverar liknande mat!

     Som en effekt av blockaden överväger nu ägaren av baren att stänga igen, mestadels för att det inte är speciellt roligt att komma till en arbetsplats o veta att hela dagen kommer någon stå och be besökarna att äta någon annan stans och dels för att även transportfacket har gått med i blockaden och vägrar hämta deras sopor!
     Då är min fråga: Är det rätt av facket att ha den här blockaden trotts att de anställda tjänar mer än vad de har gjort på många andra ställen och alltså inte kräver den lönen? Jag kan bara hitta ett svar på den frågan och det är ett stort och ruggande NEJ inte någonstans inte någon gång! Efter att ha följt den här debatten så blir jag bara mer o mer övertygad om att den dagen då jag ger mig ut i arbetslivet på allvar så kommer jag aldrig någonsin att gå med i något fack! Jag vill inte vara med i ett fack som missgynnar företagande livet i sverige och arbetar aktivt för att småföretagare inte skall kunna arbeta!
    
En anna fråga man kan fråga sig är ju varför hon vägrar att följa kollektivavtalen. Jag tror att anledningen är att det är en ganska liten salladsbar och att hon troligtivs inte direkt badar i pengar med tanke på att hon även är universitetsstuderade och småbarnsmamma. Alltså ligger felet i det svenska beskattningssystemet. Förhoppningsvis kommer den nya regeringe att fixa till det felet i Sverige och då kan hon kanske ge dem fackmässiga löner.
Men fram tills dess hoppas jag att hon fortsätter att ta kampen emot facket och fortsätter att ha sin salladsbar för trots allt måste hon ha folkets stöd eftersom hennes försäljning har gått upp istället för vad facket vill minnska! Det tycker jag är ett tydligt tecken!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback