Leijonborg avgår...

Idag kom det oundvikliga beslutet: Lars Leijonborg avgår som partiledare till hösten.
Jag tänker inte säga så mycket om det, jag har på senare tid själv anslutit mig till skaran av människor som vill ha honom utbytt. Inte för spionskandalen, inte för valresultatet. Utan för att han trotts allt har suttit i 10år nu. Jag tycker att det är för lång tid.
Jag anser att Leijonborg har gjort mycket bra för partiet, och det är mycket tack vare honom som jag har bliit Folkpartist. Och jag hoppas och tror att det inte kommer att ske några radikala förändringar. Eftersom det i min mening egentligen bara finns en efterträdare, kanske möjligen två. Den stora favoriten är Jan Björklund som länge har gått vid sidan av Leijonborg och varit dennes närmste man. Nu är han mest känd som Skolminister.
Han var en av dem som en gång i tiden förde Lars Leijonborg till partitoppen och var med och utformade Folkpartiets nya politik - främst inför succé valet 2002.
Därför är han min favorit. (Ja för en gångs skull eftersträvar jag inte förändring)
Den person som skulle kunna utmana Björklund på posten är Cecilia Malmström som just nu sitter i Europaparlamentet. Hon är en synnerligen begåvad politiker och det enda jag har emot att hon skulle bli ledare för partiet är att hon inte skulle kunna arbeta aktivt på samma sätt som Europaparlamentariker och för att jag inte ser direkt vilken post i regeringen hon skulle ha.

Kommentarer
Postat av: pucko

Hur orkar du låta så smart?? :P

2007-04-23 @ 16:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback